Co to jest Raw Till 4 (RT4) – Zasady

Pierwszą i najważniejszą rzeczą, którą musisz wiedzieć o RT4 jest to, że nie jest to żadna dietaJest to styl życia (na całe życie), a nie na chwilę czy na teraz. Opiera się ona na czymś więcej niż tylko tym co i jak jesz. RT4 dotyczy wszystkich aspektów: diety (czyli to co jemy), ćwiczeń, odpoczynku, snu, nastawienia psychicznego, etyki etc. Wraz ze zmianą zdrowia następuje prawdziwe wyzdrowienie, a to uwzględnia znacznie więcej niż tylko psychiczne zmiany. Wiążą się z tym zmiany emocjonalne i mentalne jednak nie da się osiągnąć tego w ciągu jednej nocy.

Większość ludzi na RT4 zauważa, że stają się inni, bardziej dowartościowani, bardziej szczęśliwi, mniej osądzający i krytyczni. Dostrzegają również innych i świat w odmienny sposób. Wielu staje się bardziej etycznych, czego wcześniej w ogóle nie brali pod uwagę. Będąc na RT4 nie oznacza jednak, że musisz stać się nagle kimś innym, zmienić pracę, przyjaciół i rodzinę. Jednak pewne zmiany nastąpią nie tylko w Twojej diecie, ale i w innych obszarach Twojego życia. To, co jemy jest oczywiście najważniejszym aspektem zdrowia, ale są też inne elementy, które musimy spróbować zmienić. Zdrowe ciało, zdrowy umysł, zdrowy duch.

Ponieżej znajdziesz najważniejsze założenia Raw Till 4.

  1. Tylko produkty roślinne są dozwolone do spożywania na programie RT4. Zero mięsa, ryb, jajek i nabiału – bez żadnych wyjątków.

  2. Surowe warzywa i owoce (głównie owoce) – czyli takie, które nie zostały poddane obróbce termicznej – należy jeść do godziny 16:00 (4PM) lub na dwie godziny przed kolacją, a następnie gotowany, wysokowęglowodanowy posiłek.

  3. Na śniadanie powinienieś zjadać ok 1000 kalorii  pochodzących z owoców oraz 1000 na lunch, również pochodzących z owoców a nastepnie 500+ na wysokowęglowodanową kolację. Dzienne kaloryczne spożycie dla kobiety to minimium 2000 kalorii oraz 3000 kalorii dla mężczyzny.

  4. W ciągu całego dnia lub tygodnia spożycie kaloryczne z całego pożywienia powinno oscylować maxymalnie na poziomie 80% węglowodanów, 10% tłuszczu oraz 10% białka. Podstawowe założenia RT4 opierają się na zasadach diety 80/10/10, jednak idealne proporcje na tym programie to 90/5/5. W wyliczeniu prawidłowych proporcji pomoże Ci darmowa aplikacja Cronometer.

  5. Pij dużo wody. Musisz być dobrze nawodniony! Mocz powinno oddawać się mniej więcej od 8-12 razy dziennie, a kolor powinien być jasny, niemalże bezbarwny. Dla najlepszych efektów powinienieś wypijać 1 litr wody zaraz po przebudzeniu oraz litr wody 30 minut przed każdym posiłkiem. W sumie minimum 3 litry wody dziennie.

  6. Spożywaj minimalne ilości soli (sodu). Dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 1000mg a 500mg dla utrzymania szczupłej i zdrowej sylwetki. Kiedy tylko to możliwe zamiast soli używaj ziół i soku z cytryny. A najlepiej wyeliminować sól całkowicie.

  7. Olej nie jest zalecany. Jego spożycie powinno być zmniejszone do absolutnego minimum. Naucz się gotować i jeść bez oleju i oliwy, a zyskasz wspaniałe zdrowotne rezultaty. Sprawdź też listę produktów niezalecanych na RT4.

  8. Wszelkie pokarmy jakie jesz powinny być jak najmniej przetworzone. Wegańskie „śmieciowe jedzenie – junk food”, substytuty mięsa, tofu nie są zalecane, ponieważ jest to jedzenie wysoko przetworzone, często nafaszerowane chemią. Do uzyskania jak najlepszych efektów zminimalizuj spożycie takich produktów, a najlepiej wyklucz je w ogóle ze swojej diety.

  9. Jedz owoce i warzywa organiczne kiedy tylko to możliwe. Smakują one znacznie lepiej i są lepsze dla środowiska. Niestety owoce i warzywa nieorganiczne są pryskane i obsypywane wielokrotnie środkami chemicznymi, aby przedłużyć ich żywotność.

  10. Jeśli to możliwe spróbuj jeden dzień w tygodniu jeść 100% surowo, czyli bez posiłków gotowanych i produktów poddanych obróbce termincznej powyżej 42 °C. Dzięki temu twój układ trawienny będzie mógł odpocząć, a Twój organizm będzie jeszcze bardziej oczyszczony.

  11. Zalecane źródła gotowanych węglowodanów to: ziemniaki, bataty i inne warzywa korzeniowe, ryż, makarony bezglutenowe, kasze. Te produkty powinny być podstawą Twojego gotowanego posiłku wraz z innymi pełnowatościowymi warzywami w formie dodatków.

  12. Nie jedz owoców po spożyciu gotowanego posiłku, ponieważ to spowoduje fementację w Twoim żołądku i będzie skutkowało bardzo kiepskim trawieniem. Moga pojawić się bóle brzucha i bolesn wzdęcia. Jeśli po kolacji nadal jesteś głodny lub masz ochotę na coś słodkiego, to znaczy, że nie zjadłeś wystarczająco dużo owoców w ciągu dnia. Zjedz więcej gotowanego posiłku, a następnego dnia pamiętaj by zjeść więcej owoców.

  13. Duże zielone smoothie są świetne na śniadanie by dostarczyć odpowiedniej ilości kalorii od samego rana. Banany są wspaniałym owocem, od których powinno zaczynać się dzień. Inne owoce takie jak daktyle i mango są również bardzo dobre.

  14. W tym programie nie ma żadnych ograniczeń kalorycznych! Możesz zjeść tak dużo kalori w ciągu jednego posiłku jak tylko chcesz. Największa część spożywanych przez Ciebie kalorii w ciągu dnia powinna pochodzić z owoców. Nie próbuj niedojadać owoców w ciągu dnia lub „oszczędzać” kalorie na kolację, by móc zjeść więcej. RT4 opiera się na spożywaniu dużych ilości pokarów na każdy posiłek.

  15. Ciecierzyca, fasola, soczewica nie są wysokowęglowodanowymi produktami, dlatego powinny być spożywane jako dodatek do głównego posiłku.

  16. Ćwicz codziennie! Znajdź taką aktywność, którą lubisz i która sprawia Ci przyjemność. Ćwiczenia są niezbędne by osiągnąć zdrową i piękną sylwetkę. Stymlują one Twój metabolizm i poprawiają pracę ukłądu limfatycznego. Do tego świetnie poprawią nastrój!

  17. Zadbaj o to by jak najwięcej odpoczywać, relaksować się i dobrze się wysypiać. Naucz się odpoczywać i wprowadź regularne godziny snu do Twojego codzienego życia. Dzięki temu wspaniale wzmocnisz swoje ogólne zdrowie. Jeśli w ciągu dnia czujesz, że potrzebujesz sie zdrzemnąć to zrób to. Jeśli potrzebujesz spać 9 – 10h w ciągu nocy to tyle śpij. Słuchaj swojego organizmu. Sen jest bardzo ważny.

  18. Kąpiele słoneczne całego ciała są wysoce zalecane przynajmniej przez 20 minut dziennie (oczywiście jeśli to możliwe). Witamina D dostarczana przez promienie słoneczne wzmocni Twój system oraz dobre samopoczucie.

  19. Suplementuj witaminę B12. Około 40% populacji (zarówno weganie jaki „wszystkożercy”) mają duże niedobory tej witaminy, co może być bardzo niebezpieczne dla zdrowia.

  20. Nie jedz w stresie lub w pośpiechu. Posiłki spożywaj na spokojnie w miłej atmosferze. I przede wszystkim nie zapominaj o praktykowaniu miłści do samego siebie!

 

Ta przygoda ma przede wszystkim sprawiać Ci przyjemność i radość. Skup się na długoteminowych rezultatach, a nie na szybkich i krótkich efektach. Jeśli skupisz się na tym by być zdrowym od środka, piękny wygląd i zdrowie pojawią się z czasem na zewnątrz. Przyjdzie pora na zgubienie zbędnych kilogramów i pojawi się odpowiednia waga, która będzie się utrzymywała cały czas. Jeśli tylko dasz swojemu ciału solidne podstawy zdrowych nawyków. Wytrwałość i cierpliwość są kluczem do sukcesu.

More from Evelina Lesniewska

5 rzeczy, które robią zdrowi ludzie każdego dnia

Wiem, żyjemy w zabieganym świecie. Ciągle na coś brakuje nam czasu. Doskonale to rozumiem, ponieważ...
Read More