Suplementy dla wegan, które warto stosować (iHerb)

Zakupy na stronie iHerb są coraz bardziej popularne i coraz więcej osób z nich korzysta. Ten amerykański sklep internetowy słynie z bardzo dobrej jakości produktów i niskich cen. Pisałam już o tym, jak wyglądają zakupy na tej stronie i czy opłaca się je zamawiać nawet przy wyborze przesyłki kurierskiej, do której doliczane jest cło. Tutaj możesz przeczytać, co zamówiłam oraz porównanie cen pomiędzy zakupami tych samych lub podobnych produktów w Polsce, w UK i właśnie na iHerb.

Od tamtej pory zrobiłam zakupy na iHerb wiele razy, w tym jedne były naprawdę duże za około $180. W dzisiejszym poście chciałam wam napisać, jakie suplementy warto zamawiać. Pisałam, już o mojej suplementacji kilka miesięcy temu. Dziś sporo się w niej zmieniło, z tego względu, że niektórych rzeczy już nie potrzebuję stosować, inne zaś biorę ze względu na niedoczynność tarczycy. Suplementacja może bardzo pomóc przy chorobach tarczycy i z pewnością warto się nią zainteresować. Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej na ten temat, dajcie proszę znać to przygotuję taki wpis na blogu.

SUPLEMENTY DLA WEGAN, KTÓRE WARTO STOSOWAĆ

Bardzo często pytacie mnie, jakie witaminy są dobre i warte polecenia. Przede wszystkim te, które mają dobry jakościowo skład. To właśnie na to kładę największy nacisk przy wyborze suplementów. Im krótsza lista, tym lepiej – wiadomo! Kieruję się też marką. Unikam jakiejkolwiek suplementacji popularnych firm dostępnych w aptekach, ale jest za do spory wybór bardzo dobrych marek specjalizujących się w dobrej jakości suplementacji. Produkty tych marek dostępne są sporadycznie w aptekach i sklepach ze zdrową żywnością i niestety ich cena jest znacznie wyższa niż np. w sklepach online.

Poniżej znajdziecie listę suplementów, które według mnie są warte polecenia i które jednocześnie można kupić na iHerb, bo póki co to właśnie tam jest najkorzystniejsza za nie cena.

WITAMINA B12

Na rynku dostępne są dwa rodzaje tej witaminy metylokobalamina i cyjanokobalamina. Najlepiej stosować tę pierwszą, ponieważ jest dużo lepiej przyswajalna przez nasz organizm, dlatego, że jest naturalną formą kobalaminy. Cyjanokobalamina jest formą syntetyczną i niestety jest wykorzystywana w większości preparatów i produktów fortyfikowanych wit. B12. Przypominam, że witamina ta nie występuje w żadnych produktach pochodzenia roślinnego. Jej niedobory są bardzo groźne dla naszego zdrowia i zagrażają nie tylko osobom na diecie wegetariańskiej i wegańskiej. Typowym objawem niedoboru witaminy B12 jest niedokrwistość, w której czerwone krwinki są nieprawidłowo powiększone (tzw. niedokrwistość megaloblastyczna) oraz zaburzenia funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego, które mogą przejawiać się zaburzeniami czucia (mrowienie rąk, stóp i innych części ciała), brakiem łaknienia, osłabieniem odruchów i motoryki oraz koordynacji ruchowej, jak i zaburzeń psychiatrycznych, takich jak splątanie, halucynacje, zaburzenia pamięci oraz psychoza. Obie grupy symptomów mogą wystąpić niezależnie od siebie. Po więcej informacji dotyczących witaminy B12 odsyłam was do świetnego artykułu Stowarzyszenie Vege Polska oraz jak zawsze do wykładu dr. Pawlaka.

Jaką witaminę B12 kupić?

  • Doctor’s Best 1500 mcg, 60 Veggie Caps są to kapsułki z metylokobalamina do łykania. Bardzo dobra firma i wygodna forma zażywania.
  • Jarrow Formulas 1000 mcg 100 tabletek  nieco droższa, ale świetna firma słynąca z bardzo dobrej jakości suplementów. Tabletki także składają się z metylokobalaminy i są o smaku cytrynowym. Nie połykamy ich, a jedynie umieszczamy pod językiem, do czasu aż się rozpuszczą.
  • Now Foods 1,000 mcg, 100 tabletek podobnie jak ta firmy Jarrow rozpuszcza się pod językiem. Tym razem smak jest słodko truskawkowy. Firma „Now” jest bardzo  popularna w USA i ma w swojej ofercie bardzo szeroki wybór różnych produktów od suplementów, po kosmetyki i produkty spożywcze.

WITAMINA D3

Kolejna bardzo ważna witamina, którą powinniśmy suplementować, także latem. Większość z nas nie mieszka w tropikach i nasz dostęp do promieni słonecznych jest bardzo ograniczony. Nawet dwutygodniowe wakacje spędzone na leżeniu plackiem na plaży nie spowodują, że „nałapiemy” wystarczająco dużo witamin D. Szczególnie że większość z nas ma jej zdecydowanie za mało! Witamina D wzmacnia m.in. nasze kości i układ odpornościowy.

W pożywieniu niestety głównie występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego (przede wszystkim w rybach). Na szczęście są dostępne roślinne formy tej witaminy. Decydując się na zakup, wybierajcie witaminę D3, a nie D2, ponieważ jest ona bardziej aktywna biologicznie u ludzi. Więcej informacji na temat wit. D znajdziecie we wpisie erVegan. Dowiecie się z niego też, w jakich dawkach należy ją suplementować. Dodam tylko, że zalecenia suplementacji dotyczą wszystkich od niemowląt po dzieci, osoby dorosłe, aż do osób starszych i kobiet w ciąży. Zajrzyjcie też do tego wpisu Stowarzyszenia Vege Polska.

Jaką witaminę D kupić?


WITAMINA C

W stanach zmniejszonej odporności fizycznej i okresach przeziębienia zawsze sięgam po witaminę C. Już kilkukrotnie postawiła mnie na nogi bez potrzeby brania leków czy syfnych środków na przeziębienie i grypę. Zauważyłam też, że moja cera znacznie lepiej wygląda właśnie, kiedy suplementuję witaminę C, dlatego, gdy tylko widzę, że stan skóry mi się pogarsza, od razu po nią sięgam. Witamina C będzie pomocna, również przy chorobach tarczycy, gdyż pomaga wątrobie w zamianie T4 na aktywny hormon T3.

Jaką witaminę C kupić?

Będąc przy zaburzeniach czynności tarczycy. Dla tych, którzy zmagają się z tym problemem, proponują rozważyć suplementację cynku i selenu.


CYNK I SELEN

Badania wskazują, że niedobory cynku lub selenu mogą powodować zmniejszenie stężenia hormonów tarczycy. O tym, że cyk świetnie wpływa na naszą cerę pisałam tutaj. Jest to suplement polecany wszystkim, którzy cierpią na trądzik i wszelkiego rodzaju wykwity oraz zmiany skórne. Podobnie jak witamina C pomaga w konwersji T4 do T3.

Selen w dawce 200-400 mcg wykazuje działanie zmniejszające poziom przeciwciał i jest szczególnie polecany dla chorych z Hashimoto.

Orzechy brazylijskie mają w sobie zarówno selen, jak i cynk. I choć już jeden czy dwa orzechy dziennie są w stanie zapewnić nam dzienne zapotrzebowanie na te minerały, to niestety w przypadku osób chorych na tarczycę może okazać się to niewystarczające i lepiej jest sięgnąć na jakiś czas po silniejsze suplementy. Cynk obniża poziom miedzi i żelaza we krwi dlatego bardzo ważne jest, by w czasie suplementacji zadbać o odpowiednią dietę lub dodatkowe suplementy.

Jaki cynk i selen kupić?


Jeśli rozważasz suplementację witaminy D, C, K2, wapnia, magnezu i cynku lub szukasz czegoś na wzmocnienie kości (np. ze względu na osteoporozę, złamania czy urazy) to dobrym rozwiązaniem może być poniższy suplement, który zawiera wszystkie wymienione minerały i witaminy na dodatek w wysokich dawkach. Warto się mu przyjrzeć, szczególnie, że w chwili kiedy piszę ten tekst jego cena jest o 60% niższa. Zamiast brać kilku tabletek dzienie lepiej łyknąć jedną ;)


SPIRULINA

To roślina wodna (glon) o intensywnie zielonym kolorze, która jest źródłem skoncentrowanych substancji odżywczych korzystnych dla niemal każdego organu w naszym ciele. Spirulina bogata jest w chlorofil, beta-karoten, białka, żelazo i łatwe do strawienia aminokwasy. Zawiera mnóstwo przeciwutleniaczy, bardzo wzmacnia układ odpornościowy i zwalcza wszelkie stany zapalne. Szczególnie polecana jest osobom potrzebującym wzmocnić krew oraz osobom spożywającym niewielkie ilości białka.

Często można spotkać się z informacją, że w spirulinie lub chlorrelli znajdziemy naturalne źródła witaminy B12. Nie jest to prawdą. B12 naturalnie nie występuje w żadnych roślinach. Jeśli w składzie suplementu znajdziecie tę witaminę, oznacza to, że jest ona tam sztucznie dodana.

Jaką spirulinę kupić?

Polecam wybierać organiczną. Spirulina dostępna jest w formie sproszkowanej (którą można dosypywać np. do smoothies, soków, zup, sałatek) lub w tabletkach.

TABLETKI
SPROSZKOWANA

MAGNEZ

Magnesium Malate to związek magnezu i kwasu jabłczanego. Kwas jabłczanowy jest naturalnym kwasem owocowym, który jest obecny w wielu komórkach ciała i jest ważnym składnikiem wielu enzymów kluczowych dla syntezy ATP i wytwarzania energii.


ATP odgrywa on ważną rolę w biologii komórki jako wielofunkcyjny koenzym i molekularna jednostka w wewnątrzkomórkowym transporcie energii. Stanowi nośnik energii chemicznej, używanej w metabolizmie komórki. Powstaje jako magazyn energii w procesach fotosyntezy i oddychania komórkowego. Zużywają go liczne enzymy, a zgromadzona w nim energia służy do przeprowadzania różnorodnych procesów, jak biosyntezy, ruchu i podziału komórki. [źródło]


Magnez jest niezbędnym minerałem biorącym udział w metabolizmie ponad 300 reakcjach enzymatycznych. Największą zawartością magnezu odznaczają się tkanki o największym nasileniu procesów metabolicznych, takie jak mózg, mięśnie, serce czy wątroba. Wstępne badania wskazują, że jabłczan magnezu wspomaga organizm w detoksykacji aluminium z mózgu. Niedobory magnezu często odczuwamy w postaci przewlekłego zmęczenia, dusznościach, ucisku w klatce piersiowej i w trudnościach z oddychaniem, a także poprzez drgawki powiek i mrowienie kończyn, zaburzenia snu, brak energii, rozdrażnienia i stany depresyjne, alergie, skoki glukozy we krwi, łamliwe paznokcie i nadmierne wypadanie włosów. Niedobory magnezu przyczyniają się równolegle do niedoborów witaminy D, ponieważ w przypadku niedoboru magnezu w surowicy pobierany jest z kości. W przypadku deficytu magnezu jesteśmy także bardziej podatni na stres. Magnez z kwasem jabłczanowym świetnie sprawdzi się przy regeneracji mięśni, dlatego szczególnie polecany jest dla osób trenujących. Pomaga również osobom cierpiącym na fibriomalgię.

Jaki magnez kupić?


WITAMINA K2

Wciąż lekceważona, a jakże istotna witamina w naszej diecie. W szczególności dla wszystkich tych, którzy z zielonymi warzywami (w tym zielonolistnymi) są na bakier. To waśnie te produkty oraz sfermentowana żywność roślinna (kiszonki) są naturalnym źródłem K2. Witamina ta pomaga nam zachować silne i mocne kości oraz tkanki miękkie. Poprawia ich elastyczność i wspiera metabolizm wapnia w celu utrzymania zdrowych kości. Mówimy na nią witamina, choć tak naprawdę to rodzina witamin rozpuszczalnych w tłuszczach o podobnej budowie chemicznej, ale różnych właściwości metabolicznych. K2 należy do grupy związków witaminy K zwanych menachinony, które wykazują większą aktywność biologiczną w porównaniu z K1, która pojawia się w suplementach znacznie częściej. K2 jest wchłaniana całkowicie i pozostaje w organizmie dłużej, dzięki czemu dostarcza więcej korzyści naszym kościom, naczyniom krwionośnym i tkankom miękkim. Jest ona niezbędnym składnikiem odżywczym wpływającym na krzepliwość krwi, chroni zęby przed próchnicą oraz przed różnymi chorobami przewlekłymi. K2 należy przyjmować wraz z witaminą D.

Jaką witaminę K2 kupić?


Spora ta lista, wiem. Oczywiście nie musisz kupować wszystkich tych suplementów na raz, nie musisz też brać ich wszystkich. Dwie najważniejsze witaminy, które należy suplementować będąc na diecie wegańskiej (ale nie tylko) to witamina B12 i witamina D. Wybierz tylko to, co uważasz, że jest Ci potrzebne.

Przed suplementacją warto zrobić sobie badania krwi i porozmawiać ze swoim lekarzem rodzinnym.

Ciekawa jestem, jak to wygląda u Ciebie.

Czy suplementujesz jakieś witaminy i minerały? Jeśli tak to jakie? A może masz problem z wyborem odpowiednich suplementów. Daj znać, dlaczego i co sprawia Ci największe trudności? Czego chciałbyś się konkretnie dowiedzieć?

Ci z Was, którzy suplementują, napiszcie na jakie suplementy się zdecydowaliście i dlaczego właśnie na te. A może ktoś z was jest przeciwnikiem suplementacji? Jakie jest Twoje uzasadnienie tej decyzji?

W komentarzach dzieją się zawsze najciekawsze rzeczy i wiele można się dowiedzieć, dlatego podziel się proszę swoim zdaniem i doświadczeniem. Twój komentarz może pomóc komuś podjąć decyzję lub znaleźć odpowiedź na nurtujące pytanie. 

Dziękuję Ci za Twój głos i wkład w tworzenie tej małej wirtualnej przestrzeni, z której wszyscy możemy nauczyć się czegoś nowego :)

.

More from Evelina Lesniewska

Zielona Gruszka, czyli przepis na najpyszniejsze zielone smoothie

ZIELONE SMOOTHIES fantastycznie detoksykują nasz organizm i są świetnym sposobem na przemycenie do codziennej diety...
Read More