Dlaczego powinniśmy pić zielone smoothies?

Zielone smoothie, zwykły – owocowo-warzywny koktajl, a budzi tyle emocji. Zazwyczaj wywołuje zdziwienie lub zniechęcenie u tych, którzy nie przepadają za warzywami. U osób bardziej zaznajomionych ze zdrowym odżywianiem wywołują uśmiech lub ekscytację. Dla osób zaczynających picie smoothies, zielone koktajle budzą niepewność – no bo, jak połączyć zieleninę z owocami tak, by dobrze smakowała?! Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze to niezręczne zażenowanie, kiedy wyciągamy je z torby lub plecaka, by się napić.

Nikomu nie trzeba powtarzać, że warzywa – w szczególności te zielone są dla nas bardzo zdrowe. Mimo tego niezbyt chętnie po nie sięgamy. Najbardziej obrywa się tu wszystkim warzywom zielonolistnym. Mało sałaty, a jeśli już to z odpowiednim dresingiem. Pietruszka tylko tyle, co w zupie i oby nie za dużo. Jeśli chodzi o koperek to broń Boże, żeby posypywać nim ziemniaczki! Szpinak na talerzu wywołuje odruch wymiotny, a szczawiowa… na jej widok dzieci płaczą.

W takim razie, po co jeść zielenię skoro mało komu smakuje i na dodatek nie jesteśmy królikami?

Przyznaję, smak większości zielonolistnych warzyw nie powala. Nie jest ani słodki, ani słony. Nie jest nawet kwaśny. Nasze kubki smakowe przyzwyczajone są do zupełnie czegoś innego. Na co dzień bombardujemy je właśnie słodkimi i słonymi smakami. To od nich jesteśmy uzależnieni i to dlatego producenci żywności dodają tak zastraszające ilości cukru i soli do swoich produktów. Im więcej ich jemy tym bardziej ich pożądamy. Im bardziej ich pożądamy, tym więcej ich kupujemy.

Jest jednak coś bardzo wyjątkowego. Kiedy zaczynamy jeść więcej zdrowego jedzenia jak owoce i warzywa, w tym także warzywa zielonolistne, tym bardziej nasz organizm zaczyna ich łaknąć. I nie ze względu na smak, ale na niesamowite właściwości i korzyści jakie dostarczają one naszemu ciału.

W dużej mierze odpowiada za to CHLOROFIL

Chlorofil jest związkiem chemicznym o zielonym pigmencie, który pochłania światło słoneczne.  Na pewno słyszałeś o nim dawno temu na lekcjach biologi i pewnie nie za bardzo pamiętasz, czemu jest tak ważny i co ma wspólnego z ludźmi.

Chlorofil to nic innego jak soki, można by powiedzieć „krew” rośliny. Wyobraź sobie,  że jego cząsteczki są prawie takie same jak molekuły hemu występującego w ludzkiej krwi. A jak wiemy krew to życie. Chlorofil w  wyniku fotosyntezy zawiera bardzo dużo tlenu oraz składników odżywczych. Spożywając go dostarczamy je wszystkie do naszego organizmu. Jednym słowem zielenina czyni dla nas wiele dobrego.


Dla przykładu:

100 g surowej natki pietruszki zawiera 6,2 mg żelaza oraz 50 mg magnezu, przy czym dorosły człowiek potrzebuje dziennie 18 mg żelaza.

Dodając taką ilość pietruszki do smoothie, jesteśmy w stanie dostarczyć mniej więcej 34% dziennego zapotrzebowania na żelazo – a przecież w ciągu dnia jemy też inne produkty bogate w makroskładniki.


Chlorofil potrafi także niwelować brzydki zapach z ust i ciała, uzdrawia nasze narządy, oczyszcza je, a nawet niszczy chorobotwórcze bakterie, grzyby oraz pomaga zwalczać komórki rakowe.

Dlaczego powinniśmy pić zielone smoothies?

Zielone warzywa są wypełnione witaminami z grupy B, zawierają witaminy A, C, E i K oraz wapń, żelazo i potas. W skład warzyw wchodzą także białko i fitochemikalia, czyli przeciwutleniacze. Niektóre z nich działają jak hormony, inne stymulują enzymy, jeszcze inne wzmacniają nasze komórki i zwalczają choroby. Krótko mówiąc: dają nam wiele korzyści zdrowotnych. Między innymi:

  • Wzmacniają układ odpornościowy organizmu.
  • Dostarczają dużą dawkę folianów (kwasu foliowego), potasu i żelaza.
  • Pomagają kontrolować poziom glikemii i masę ciała, poprzez małą zawartość kalorii i dużą ilość błonnika.
  • Dodają energii.
  • Obniżają zapotrzebowanie na insulinę, dzięki czemu zmniejszają ryzyko pojawienia się cukrzycy typu II oraz pomagają kontrolować już stwierdzoną cukrzycę.
  • Zawarte w nich karotenoidy i inne fitozwiązki (luteina, betakryptoksantyna, zeaksantyna, sulforafan) pobudzają układ odpornościowy i zapobiegają różnego rodzaju powikłaniom.
  • Ze względu na zawartość wapnia i magnezu są bardzo korzystne dla układu kostnego.
  • Wspomagają pracę układu trawiennego.
  • Pomagają chronić nasze komórki przed starzeniem, dzięki czemu możemy dłużej cieszyć się młodym wyglądem i lepszym zdrowiem.
  • Regulują ciśnienie tętnicze.
  • Neutralizują pierwiastki ciężkie w organizmie (szczególnie kadm), usuwają pozostałości po lekach oraz unieszkodliwiają spożywane toksyny.
  • Wspierają leczenie cukrzycy, wzmacniają czynność tarczycy oraz trzustki.

Całkiem nie najgorzej jak na małe niewinne zielone listki, nie sądzisz? To jednak nie wszystko!

Błonnik

Jak już wspomniałam warzywa zielonolistne zawierają duże ilości błonnika, który dba o prawidłową pracę naszych jelit poprzez ich oczyszczanie i odwadnianie. Błonnik wspomaga rozwój korzystnej flory bakteryjnej we wnętrzu naszego ciała. Bakterie zamieszkujące jelita odgrywają szalenie ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu jednak ich namnożenie oraz zaburzona flora obciążają nasz organizm i zaburzają jego prawidłowe funkcjonowanie. Duża część chorób spowodowana jest właśnie niesprawnym układem trawiennym i namnożeniem złych bakterii, grzybów oraz pasożytów. Pijąc regularnie zielone smoothie możemy znacznie zwiększyć spożycie błonnika poprawiając tym samy prace naszego układu trawiennego.

Koniecznie należy też wspomnieć o odkwaszeniu organizmu!

Niestety większość osób karmi swój organizm (zamiast go odżywiać), a ich dieta bogata jest w produkty odzwierzęce, żywność wysoko przetworzoną i wysokotłuszczową, a co za tym idzie – jest dietą mocno zakwaszającą organizm. Prawidłowe pH naszego ciała jest neutralne i wynosi 7,0. W zależności od tego, co jemy, możemy nasz organizm zakwaszać lub alkalizować. Większość chorób, które obecnie dotykają naszą populację, wywołana jest właśnie nieodpowiednią, ubogą i zakwaszającą dietą. Kiedy w nadmiarze spożywamy taką żywność, nasz organizm próbuje przywrócić pH do normy. Jeśli nie ma dostarczonych odpowiednich środków z pożywienia, wykorzystuje do tego procesu zasoby z wewnątrz, czyli z zapasów naszego ciała, np. wapń i magnez z naszych kości.

Aby uniknąć nadmiernego zakwaszenia, chorób i niedoborów, musimy wypełnić nasz organizm dobrym paliwem. Dzięki zielonym smoothies dostarczymy swojemu organizmowi – bez trudu i wyrzeczeń dużych ilości witamin, minerałów oraz innych cennych składników odżywczych. Za ich pomocą możemy również przemycić do diety te produkty, za którymi nie specjalnie przepadamy – jak właśnie zielonolistne warzywa.


Jeśli masz ochotę zacząć pić zielone koktajle, ale nie wiesz jak zacząć lub brak Ci pomysłów na przepisy to zobacz mój e-book „21-dniowe wyzwanie PIJ ZIELONE SMOOTHIES„.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O E-BOOKU 21-DNIOWE WYZWANIE PIJ ZIELONE SMOOTHIES


Picie zielonych koktajli ma bardzo wiele korzyści i warto wprowadzić je do codziennej diety. To szybki sposób na to, by każdego dnia dbać o swoje zdrowie. Bardzo jestem ciekawa czy pijecie zielone koktajle, a jeśli nie to, co Was powstrzymuje przed tym, by spróbować?


Zdjęcie: Marcelina Leśniewska

.

.

More from Evelina

Hello Beautiful!

Cześć! Fajnie, że tu zaglądasz. Jestem bardzo podekscytowana zaczynając moją nową przygodę z blogiem o zdrowym...
Read More
  • Pietruszkę, koperek, szpinak i szczaw kocham miłością wielką, więc chyba nie jest ze mną źle? :) A tak na poważnie to bardzo cenny post napisałaś! Uwielbiam zielone koktajle i lubię się tym moim uwielbieniem dzielić z innymi :) Teraz będę też wiedzieć co podsuwać niezdecydowanym do przeczytania ;)

    • E, źle nie jest! Powiedziałabym, że bardzo dobrze :)
      Dziękuję bardzo. Ja też uwielbiam zielone smoothies. Cieszę się, że wpis Ci się spodobał. Niech idzie w świat ;)
      Pozdrawiam E.

  • Przed chwilą czytałam wpis na innym blogu, gdzie zamieszczono kilka przepisów na tego typu zielone smoothies. Zapytałam od razu, czy smak warzyw nie przeszkadza w cieszeniu się owocowym drinkiem, jednak po Twoim wpisie (bardzo dobrym zresztą) już dla mnie nie jest istotne, jak smakuje taki napój. Chętnie wypróbuję i dowiem się, jak zareaguje mój organizm na taką zdrową zieloną bombę witaminową!

    • Jej Karina bardzo dziękuję ;)
      Nie martw się, nie czuć warzyw w zielonych koktajlach :) Dobre połączenia owoców i warzyw dają nam super zbilansowane smaki smoothies :)